Wednesday, November 18, 2009

SELAMAT MENDUDUKI SPM




Hari ini, hari pertama anak sulungku berhadapan dengan peperiksaan SPM. Mudahan Allah SWT memberikan bantuan setelah usaha dan ikhtiar. Semalam sempat lagi abi dan umminya berpesan supaya banyakkan pergantungan pada al-Rahman, waqafkan kejayaan untuk membantu perjuangan menegakkan Islam. Ini baru mukaddimah perjalanan yang jauh kalau ada umur.

Pulang dari SEMAI sempat aku berkata kepada isteriku….SPM dah anak kita, tua dah rupanya kita. Lepas ni, anak kita akan makin jauh dari kita…mudahan ada orang yang akan meneruskan tarbiahnya setelah kita tanam asasnya. Mudahan ia mewarisi perjuangan dan fikrah kita.
Rupanya begitu singkat masa berlalu, bila dikenang saat pertama kelahiran, ketika aku mula belajar menjadi bapa, belajar mandikan bayi, salin lampin, pasang barut dan pelbagai lagi cara ‘orang dulu-dulu’…setelah ia kencing di atas badanku berkali-kali dalam satu malam…akhirnya besar sudah anakku. Mudahan anak sulungku mampu menjadi contoh pada adik-adiknya pada kejayaan, tarbiah dan perjuangan. Selama ini aku dan umminya bergilir-gilir menghalaqahnya setiap minggu di sekolah. Mudahan kombinasi sekolah dan rumah mampu memantapkan persiapan mereka untuk menempuh alam luar yang mencabar. Memang tidak mudah dan merisaukan....
Apapun…selamat menempuhi peperiksaan SPM untuk puteriku dan rakan-rakannya di SEMAI.

1 comments:

  • ree says:
    November 18, 2009 at 6:15 AM

    CHAYO!! CHAYO!!

    blg dr.fazley mkn jagung byk2..boh mkn nasi lemak n roti canai..